‘PageRank’ is stervende

PageRank is niet meer zo belangrijk

Google PageRank

Googel PageRank

Het meten van de populariteit van een website is altijd al een vrij lastig iets geweest. Hoe bepaald je of een website goed is of niet? Aan het aantal links vanaf andere sites? Bezoek? Hoeveel unieke bezoekers krijgt je site elke dag vanaf Google (click through ratio)? Hoe lang blijven bezoekers op je website (on-page-time) ? Wat is de bounce rate van de website? Allemaal indicatoren maar niet 1 geeft onomstotelijk aan dat de website populair is.

Google hanteerde vanaf het begin het begrip PageRank. PageRank heeft niets met pages (pagina’s) te maken maar met Larry Page, 1 van de 2 oprichters van Google. Hij had een algoritme bedacht waarmee aan de hand van voornamelijk backlinks elke website een PageRank kan worden toegekend. Hoe hoger de PageRank hoe ‘beter’ de site. Een hoge PageRank stond toen ook garant voor een hoge positie in de zoekresultaten.

Iedere keer dat Google z’n algoritme had aangepast zat je vol spanning te kijken welke invloed dat had op je PageRank. Google heeft echter het afgelopen jaar geen actualisering van PageRanks meer gedaan.

Dit is een sterke indicatie dat het begrip PageRank voor Google steeds minder een factor van betekenis is geworden voor het bepalen van de positie van uw website in de zoekresultaten.

Als in eerdere Blog gememoreerd kijkt Google niet meer zozeer naar het aantal backlinks maar meer en meer naar de kwaliteit van die backlinks, maar ook naar sociale indicatoren als het aantal shares, likes en google +’jes.
Betaalde backlinks en bijvoorbeeld links vanaf linksfarms en links waarvan de anchor tekst vol zit met keywords (keyword stuffing) hebben onderhand nagenoeg geen enkele waarde meer.

Er vindt dus een verschuiving plaats binnen de Google algoritme’s en wel van kwantiteit naar kwaliteit. Kwaliteit in links maar ook in content.

Een goede PageRank is geen straf en zal ook nooit een nadeel worden maar het verliest per jaar meer en meer z’n waarde. Hecht er dus niet teveel aan.

© 2015 Xperience Internet Solutions, websites, maatwerk webapplicaties en SEO sinds 1995