Linkbuilding is ‘dood’

Linkbuilding is dood. Lange leve ‘linkearning’

Lang leve link earning

Link building is dood

Een link vanaf een andere website naar uw website werd altijd door Google gezien als een stem op uw website. De hele Google PageRank is daarop gebaseerd.
Hoe meer links naar uw website hoe belangrijker uw website is vond Google. Tot voor 2 jaar geleden keek Google daarbij niet echt naar de kwaliteit van de websites die naar u linkten.

Daar is echter verandering in gekomen en wel een zeer drastische verandering.Google kijkt steeds meer naar de kwaliteit van de website die naar u linkt en kijkt bijvoorbeeld naar zaken als:

  • Is er een inhoudelijke (content) relatie met de linkende website en uw website? Een link vanaf een site met visartikelen ziet Google als niet-relevant als uw site over bijvoorbeeld ‘keukens’ gaat?
  • Hoe lang bestaat de site al? Websites die pas sinds kort bestaan hebben nog geen autoriteit opgebouwd. Google zal een links vanaf deze sites niet hoog waarderen
  • Hoeveel andere sites linken naar de site die naar uw site linkt en wat is de kwaliteit van die sites? Met andere woorden heeft de site die naar u linkt zelf autoriteit?
  • Is de site onderdeel van een cluster met websites die alleen maar tot doel hebben om de SEO te beinvloeden (Link Farms)?
  • Heeft de site die naar u linkt een penalty van Google gekregen?
  • Staat de linkende site op een blacklist van spamsites?
  • Moet er voor een link worden betaald? Zo ja ziet Google dat als een niet-waardevolle link
  • Kan iedereen een link krijgen zonder moderatie? Zo ja, ziet Google dat als een niet-waardevolle link

Op basis van een beoordeling van al deze factoren zal Google de link een bepaalde waarde toekennen. Deze waarde is 1 van de 200 factoren die bepalen hoe hoog uw website in de lijst met zoekresultaten tevoorschijn komt.
Als eerder gezegd vindt Google dat een link een stem is voor uw website. Google kijkt nu veel maar naar kwaliteit van de linkende site. Als u veel links naar uw website hebt vanaf sites met een twijfelachtige kwaliteit bestaat de kans dat u een penalty van Google krijgt. Wees echter niet te snel bang omdat Google hier niet snel toe over zal gaan. Onthou echter dat u risico loopt als u bij veel ‘slechte’ sites staat aangemeld.

Google vindt eigenlijk de link pas waardevol als het lijkt alsof u de link hebt verdiend en niet zozeer verkregen door het invullen van een aanmeldformulier. Alleen dan ziet Google het als een stem voor uw website.

Geen linkbuilding meer maar ‘link earning’.

De link naar uw site

Een link naar een website is voor de bezoeker van de pagina niet direct zichtbaar. Althans niet de URL waarnaar wordt gelinkt. Wat wel zichtbaar is, is de tekst die ‘clicakble’ is. Dit heet de ‘anchor text’. Vroeger zette je in die anchortext vooral het keyword waarop je gevonden zou willen worden en dan ook nog bij voorkeur ALLEEN het keyword. Dat kan niet meer. Het is prima om het keyword in de anchortext op te nemen maar zet het in een bepaalde context, dus een korte zin.
Overmatig gebruik van keywords in anchorteksten ziet Google als keyword spam. U loopt het risico dat de link dan niet wordt gewaardeerd. In ‘ernstige’ gevallen kunt u er zelf een penalty aan over houden.

Links zoeken

Als u zelf de linkbuilding (link earning) ter hand wil nemen moet u op een aantal zaken letten die essentieel zijn. U kunt de lijst die Google hanteert hierboven als referentie nemen. Voor de meesten van u zal het echter lastig zijn om te zien of de linkende site een penalty heeft, op een blacklist staat en hoe lang de site al bestaat.

Wat u wel kunt en moet doen is beoordelen wat voor site het is. Sluit de content aan bij uw site? Als

  1. u voor een link moet betalen
  2. iedereen een link op die site kan krijgen
  3. u een ‘teruglink’ moet plaatsen (reciproce link)

kunt u de site beter vermijden.

Een goede start is om uw site aan te melden bij een vijftal startpagina’s en dat op de pagina die aansluit bij het onderwerp van uw website. Binnenkort meer…

© 2015 Xperience Internet Solutions, websites, maatwerk webapplicaties en SEO sinds 1995

You may also like...